Stacks Image 79
Stacks Image 81
Stacks Image 83
Stacks Image 85
Stacks Image 87

Testen in VR

Bij het maken van een 3d-mapping project heb je te maken met de match tussen het werkelijke gebouw en het virtuele beeld. Deze beide elementen moet naadloos op elkaar passen. Om de content goed te organiseren moet je precies weten hoe de gevel waarop geprojecteerd wordt er uit ziet. Deze nemen we zo nauwkeurig over in een 3d model die als basis dient voor het opbouwen van de content, het gehele verhaal. De positie van het publiek is erg belangrijk, deze bepaald namelijk hoe de kijkers de show gaan beleven. Vanuit welke hoeken kijkt het publiek naar de show, projectiewand. Dit is belangrijke informatie voor het definiëren van de “hotspot”, de optimale plaats waar het publiek het best de show kan bekijken. Deze hotspot wordt letterlijk overgenomen in het 3d model en functioneert als de camerapositie van waaruit al de content gemaakt en gerenderd wordt. Maar hoe vinden we die hotspot. We onderzoeken samen met de organisatie en het crowd management van het event hoe het publiek zich beweegt tijdens een show. Het gaat hierbij om de toeloop, het bekijken en het weer verlaten van de show lokatie. Dit levert gegevens op die we gebruiken om de ideale kijkhoek (hotspot) te definiëren.
Stacks Image 37
Clausplein Eindhoven “Witte Dame” met afgeplakte ramen.
Met het 3d model van het gebouw en de positie van het publiek (lees hotspot) kunnen we van de lokatie een virtuele omgeving maken. Hiermee is het mogelijk om in een heel vroeg studium controleren te krijgen over de juistheid van al de instellingen. In deze VR applicatie kunnen we het perspectief van het gebouw en de show optimaal testen. Hierna kunnen we echt beginnen met het bouwen van het verhaal welke op elk moment te testen is in de VR applicatie met als doel om het publiek mee te nemen in het verhaal en zo een collectieve verwondering te creëren.
Stacks Image 45
Virtuele testomgeving op het Clausplein
Stacks Image 99
Virtuele testomgeving op het Clausplein
Stacks Image 105
Virtuele testomgeving op het Clausplein
Stacks Image 102
Virtuele testomgeving op het Clausplein

Geen mogelijkheden om te testen

Het testen en corrigeren van 3d-animaties is niet zo moeilijk. Het is immers een lineair spel die je gemakkelijk herhaaldelijk kunt afspelen. Het corrigeren van 3d-mapping projecten is daar in tegen bijna niet mogelijk. De twee grote struikelblokken zijn;
1 de opbouw van de hardware (beamers, containers, audio, stroomvoorziening, etc.) wordt pas kort op de opening van het event gerealiseerd dit vanwege de veiligheid en vooral de kosten. Het is dus niet mogelijk om een maand van te voren de show op de echte lokatie te testen.
2 het uiteindelijk renderen in hoge resolutie van de definitieve film die gebruikt wordt om te projecteren via de beamers. Deze “films” zijn bijna altijd in hele hoge resolutie gemaakt, ver boven de 4k resolutie. Door de grote projectieomvang van 3d-mapping projecten moeten er ook veel pixels in het beeld zitten. Testen is dus eigelijk niet mogelijk omdat het renderen niet hier in huis gebeurt maar in Render-farms hetgeen weken kan duren. Mocht ik het allemaal in huis willen renderen kost me dat meer dan een jaar computer bezetting per project. Dus fouten opnieuw renderen in twee dagen….geen optie.
Stacks Image 29
Virtuele testomgeving op het Clausplein + virtueel publiek
De oplossing die wij gebruiken is het veel tussendoor testen in de VR applicatie. De eindshow of onderdelen worden letterlijk terug geplakt op het 3d model in blender en zo kunnen we virtueel op de lokatie staan en zo kijken of de matching nog klopt en kijken of de content op z’n sterkst over komt. Ook is het dan mogelijk om virtueel op lokatie op verschillende posities waar het publiek mag staan, de show te testen. Zo houden we toch optimaal controle en kunnen we de uiterste grenzen opzoeken tussen de werkelijkheid en de virtuele wereld.
Stacks Image 33
Life registratie “Colour Symphony” show op het Clausplein, GLOW 2019
Stacks Image 55
Life registratie “Colour Symphony” show op het Clausplein, GLOW 2019