Stacks Image 189
Stacks Image 191
Stacks Image 193
Stacks Image 195
Stacks Image 197
Stacks Image 199

Testen in VR

Stacks Image 153
Clausplein Eindhoven “Witte Dame” in voorbereiding.
Bij het maken van een 3d-mapping project heb je te maken met de match tussen het werkelijke gebouw en het virtuele beeld. Deze beide elementen moet naadloos op elkaar passen. Om de content goed te organiseren moet je precies weten hoe de gevel waarop geprojecteerd wordt er uit ziet. Deze nemen we zo nauwkeurig over in een 3Met het 3d model van het gebouw kunnen we van de lokatie een virtuele omgeving maken. Hiermee is het mogelijk om in een heel vroeg studium controle te krijgen over de juistheid van al de instellingen. In deze VR applicatie kunnen we het perspectief van het gebouw en de show optimaal testen.d model die als basis dient voor het opbouwen van de content, het gehele verhaal.
Stacks Image 161
Virtuele testomgeving op het Clausplein
Stacks Image 165
Virtuele testomgeving op het Clausplein
Stacks Image 169
Virtuele testomgeving op het Clausplein
Stacks Image 173
Virtuele testomgeving op het Clausplein

Geen mogelijkheden om te testen

Het testen en corrigeren van 3d-animaties is niet zo moeilijk. Het is immers een lineair spel die je gemakkelijk herhaaldelijk kunt afspelen. Het corrigeren van 3d-mapping projecten is daar in tegen bijna niet mogelijk. De twee grote struikelblokken zijn;

1 de opbouw van de hardware (beamers, containers, audio, stroomvoorziening, etc.) wordt pas kort op de opening van het event gerealiseerd dit vanwege de veiligheid en vooral de kosten. Het is dus niet mogelijk om een maand van te voren de show op de echte lokatie te testen.

2 het uiteindelijk renderen in hoge resolutie van de definitieve film die gebruikt wordt om te projecteren via de beamers. Deze “films” zijn bijna altijd in hele hoge resolutie gemaakt, ver boven de 4k resolutie. Door de grote projectieomvang van 3d-mapping projecten moeten er ook veel pixels in het beeld zitten. Testen op lokatie is dus eigelijk niet mogelijk omdat het renderen niet hier in huis gebeurt maar in Render-farms hetgeen weken kan duren. Mocht ik het allemaal in huis willen renderen kost me dat meer dan een jaar computer bezetting per project. Dus fouten opnieuw renderen in twee dagen….geen optie.
Stacks Image 135
Virtuele testomgeving op het Clausplein + virtueel publiek
Stacks Image 140
Life registratie “Colour Symphony” show op het Clausplein, GLOW 2019
Stacks Image 145
Life registratie “Colour Symphony” show op het Clausplein, GLOW 2019